Czy to konsument rządzi? Czy otoczenie konsumenta? Obecna sytuacja pandemii pokazała nam, że zachowania zakupowe shopperów zmieniły się z dnia na dzień. Dotychczas, jak wynika z badań Nielsen Trends, jedynym czynnikiem różnicującym konsumentów było środowisko, w którym funkcjonujemy. Teraz środowisko nas wszystkich zmieniło się w taki sam sposób. Wszyscy zostaliśmy poddani izolacji, ograniczeniom i procedurom bezpieczeństwa. Jakie konsekwencje to wywoła i jaki będzie konsument jutra?
Jak zachowuje się konsument w czasie pandemii. 3 typowe zachowania.
- Zmniejszona wrażliwość na promocje, ale jak mówią badacze spodziewany jest powrót do poszukiwania okazji, ponieważ jest to głęboko zaszyte w DNA polskiego konsumenta.
- Polacy kupują w inny sposób niż wcześniej. Jak? Ograniczamy wizyty w sklepie, kupujemy w bardziej chaotyczny sposób oraz w innych sklepach niż zwykle.
- Robiąc zapasy na początku pandemii wróciliśmy do hipermarketów, później robiliśmy zakupy w sklepach bliskich – średnio i małoformatowych, ponieważ mieliśmy zapasy.
Co będzie? Jak zachowania konsumenckie zmienią się po pandemii?
Po pandemii konsument będzie ostrożniejszy i pełen obaw. W dalszej perspektywie konsument się uspokoi, ale jak zapewnia PwC nie nastąpi to szybko, ponieważ obecnie czekamy na informacje kiedy pojawi się szczepionka lub lek skutecznie wspomagający zdrowienie. Chcemy aktywnie, ale i bezpiecznie wrócić do normalności. Placówki handlowe i marki, które zaadresują lęki konsumenta i w sposób wiarygodny zatroszczą się o zapanowanie nad zmniejszeniem stresu zakupowego zyskają klientów. Jak tego dokonać?
1 zmiana: Obawa o zdrowie i bezpieczeństwo
Myślenie o zdrowiu i bezpieczeństwie przełoży się na szereg zmian w naszych zachowaniach. Poniżej wyróżnione zmiany na podstawie badań Nielsen:
- Rzadziej będziemy chodzić do kin, teatrów i miejsc tłocznych, o dużych skupiskach ludzi.
- Chętniej zapłacimy więcej za produkty pro-zdrowotne, wzmacniające i za bezpieczeństwo.
- Będziemy ograniczać liczbę odwiedzanych sklepów, wybierzemy 1 lub 2 sklepy (przed pandemią chodziliśmy średnio do 4,3 sklepów).
- Będziemy chodzić na zakupy rzadziej, więc popularniejsze będą większe opakowania i pojemności produktów lub tzw. multipacki.
- Wybierzemy się do sklepu 1 raz w tygodniu. Wcześniej robiliśmy zakupy 2 a nawet 3 razy w tygodniu, średnio byliśmy w sklepie aż 40 razy w miesiącu.
- Będziemy wybierać te sklepy, które zapewnią nam bezpieczeństwo lub przestrzeń (np. szersze alejki, oznaczenia co 2 metry w kolejce, czytelna nawigacja).
- W wyborze sklepu będzie liczył się dobór asortymentu i szerokość asortymentu.
- Chętniej będziemy chodzić do sklepów, w których będzie mniejsza styczność z obsługą i innymi konsumentami oraz w których jest możliwość płatności bezgotówkowej – kartą, telefonem.
- Produkty świeże będą ważne przy decydowaniu przez konsumenta, który sklep wybrać, w szczególności zaś warzywa i owoce.
- Dekoracje i oznaczenia stref świeżej żywności i pozostałych grup produktów nabiorą jeszcze większego znaczenia.
- Informacje widoczne z daleka pozwolą zaplanować podejście do odpowiedniego miejsca, stoiska czy produktu, wówczas konsument będzie odczuwał większy spokój podczas dokonywania zakupów.
✅ Co w związku z tym warto rozważyć w kontekście materałów POS i oznaczeń?
- Poprawić informację graficzną nad regałami, nad stoiskami, ale także nawigację na podłodze sklepu.
- Uwidocznić informacje o kraju pochodzenia produktu.
- Poprawić widoczności stref w sklepie.
- Ustawić stoiska i standy umożliwiając swobodne podejście konsumentów z wielu stron np. do warzyw i owoców.
- Zaplanować właściwie treść komunikatów, aby wydźwięk był wspierający (podnoszący na duchu a nie straszący).
- Wyzwaniem będzie kreowanie wiarygodnych materiałów POS prezentujących naturalność, prosty skład produktów i ich walory zdrowotne.
Innym rozwiązaniem może być wakacyjny bar, strefa lub też inne stoisko typu „pop-up store”, który łączy to wszystko w jednym. Pop-up to sklep czy też stoisko działające w nowym miejscu na przykład w mieście, w parku, na ulicy, na plaży i funkcjonuje tam tymczasowo, kilka tygodni lub nawet jeden dzień. Produkcja takiego stoiska jest możliwa w optymalnym budżecie.
2 zmiana: Obawa o finanse vs. drobne przyjemności
- Polacy z natury są wrażliwi na ceny i nielojalni zakupowo.
- Społeczeństwo podzieli się. Część z nas zmniejszy wydatki w obawie o przyszłość (oszczędności), część będzie dbać o podwyższenie komfortu życia w domu, w którym spędzamy więcej czasu. Jak? Poprzez zakupy określonych produktów dla domu i dla siebie.
- Wielu z nas będzie dbało o drobne przyjemności i może wystąpić tzw. „efekt szminki” czy też efekt bąbelków (w domyśle Prosecco, które tak pokochali Polacy).
- Zamiast kupowania produktów luksusowych o wysokich wartościach, będziemy dbać o drobne przyjemności o relatywnie mniejszej wartości. Będziemy kupować w tym celu tańsze i droższe produkty w zależności od targetu i upodobań (zdrowa przekąska lub luksusowe pralinki, kosmetyki do domowego SPA, dobry alkohol).
- Wzmocni się jeszcze smart shopping (kupowanie w optymalnej cenie).
- Wzmocni się siła dyskontów oraz sklepów specjalistycznych oferujących wyposażenie dla domu, w tym sieci DIY.
- Polacy będą chodzili do sklepu z określonym budżetem i będą bardziej planowali swoje zakupy np. będziemy robić częściej listy zakupowe.
- Produkty impulsowe na przykład batoniki będziemy chętniej kupowali w opakowaniach zbiorczych tzw. multipackach.
- Wzmocni się znaczenie informacji, czytelności i funkcjonalności materiałów POS.
✅ Za co będziemy w stanie zapłacić więcej, pomimo oszczędzania?
- Kosmetyki i żywność BIO „value for money”
- Zdrową żywność „value for money”
- Produkty zwiększające bezpieczeństwo i odporność
- Produkty do higieny
- Zapłacimy więcej za bezpieczeństwo w sklepie w trakcie robienia zakupów
- Produkty „przyjemnościowe”
- Produkty do przygotowywania posiłków w domu (zarówno z powodu rosnących przekonań do tzw. „slow food”, jak i z powodu restrykcji)
- Produkty podnoszące jakość i komfort życia w domu
Zajrzyj do 2 części analizy, w której znajdziesz linki do źródeł danych zawartych w analizie oraz przeczytasz o kolejnych 2 zmianach dotyczących:
- popularności poszczególnych formatów sklepów po pandemii,
- wyzwań i nowej roli materiałów POS w zmienionej rzeczywistości.
Przejdź do 2 części analizy >> https://blog.posperita.pl/ciag-dalszy-konsument-jutra-czyli-my-po-pandemii-analiza-wykonana-przez-posperita-cz-2/
Zostaw komentarz
[…] Konsument jutra czyli my po pandemii – analiza wykonana przez POSperita cz.1 […]