Po pandemii konsument będzie ostrożniejszy i pełen obaw. W poprzedniej części analizy mówiliśmy o trzech obawach o zdrowie i bezpieczeństwo oraz o finanse. Zaznaczyliśmy też, że ważne będą dla nas, konsumentów drobne przyjemności. Co jeszcze się zmieni?
3 zmiana. Komunikacja i spotkania online w sieci
Szybka digitalizacja społeczeństwa i konieczność przeszkolenia się w tym samym czasie wszystkich aktywnych konsumentów z obsługi narzędzi do komunikacji zdalnej. Znamy to i korzystamy. Na postawie badań firmy SpotData jest kilka hipotez zmian konsumpcji po kwarantannie wynikających z innego trybu życia, którego doświadczyliśmy. Co w związku z tym?
- Mogą spaść potrzeby konsumentów związane z ograniczeniami i inną rzeczywistością po pandemii, ponieważ pewnych potrzeb nie będziemy realizować tak jak wcześniej.
- Taki stan rzeczy może doprowadzić do oszczędności na transporcie, na podróżach służbowych, na usługach kosmetycznych, na odzieży itp. Umocnić się mogą 3 kierunki nazywane często po angielsku „zero waste”, „slow life”, „work life balance”.
- Liczba podróży służbowych i wizyt handlowych u klientów B2B spadnie, ponieważ społeczeństwa nauczyły się komunikować online (wideo konferencje i spotkania online z klientami).
- Oszczędności firm na flotach samochodowych, oszczędności pracowników na dojazdach do firmy (częściowa praca zdalna i spotkania online z klientami w relacji B2B pozostaną, ponieważ są wygodne)
4 zmiana: Popularność poszczególnych formatów sklepów i nowa rola POS
Jak było w innych krajach, które już przeszły okres pandemii? Nie ma jednolitego wzoru. W Chinach zyskują duże formaty sklepów, w Korei z kolei zyskują małe formaty sklepów. Co przewiduje się w Polsce? Wg. Nielsena dla Polaków ważne będą następujące elementy:
1. Wybór sklepu związany będzie z głębokością i szerokością asortymentu. Czy stracą małe formaty typu convenience?
2. Małe formaty są obecnie bardzo popularne, więc przygotują z pewnością strategie obrony przez spadkami. Dobrze ocenione zostały niektóre akcje wprowadzenia maseczek ochronnych i produktów do dezynfekcji w niskich cenach (np. sieć Żabka zapewnia konsumentów, że nie zarabia na sprzedaży maseczek).
3. Polacy docenią wybór asortymentu oraz dostępność świeżej żywności (warzywa i owoce) i świeżego pieczywa pod jednym dachem a do tego bezpieczeństwo np. szerokość alejek i jakość oznaczeń, strzałek i nawigacji umożliwiającej bezpieczne zakupy. Być może zyskają średnie i większe formaty?
4. Konsumenta przekona mniejsza liczba osób w sklepie i poczucie kontroli sytuacji, co oznacza, że sklep lub sam konsument jest dobrze przygotowany i zorganizowany. Dlatego m.in. Carrefour Polska wdrożył na swojej stronie internetowej narzędzie wskazujące klientom sieci prognozowany ruch we wszystkich swoich sklepach. Mastercard we współpracy technicznej Isobar Polska wdrożył rozwiązanie pod nazwą kiedydosklepu.pl, aby bez wychodzenia z domu weryfikować, o której godzinie jest najmniejszy ruch. Dodatkowo wiele sieci wydłużyło godziny otwarcia, co może być długotrwałym działaniem.
5. Dla wielu konsumentów nadal będą ważne niskie ceny – utrzyma się rola dyskontów, ponieważ w naszym DNA jest smart shopping.
6. Ważna będzie rola oznaczeń w sklepach i transparentność – oznaczenia skąd dane produkty pochodzą. Kolokwializując Polacy chcą, aby produkty miały styczność z jak mniejszą liczbą rąk, czyli im bardziej lokalne, tym lepsze.
7. Możliwość łatwego zaplanowania wizyty w sklepie oraz dokonania zakupów – znaki, drogowskazy, strzałki, nawigacja, naklejki bezpieczeństwa w kolejce – czyli ważne będą oznaczenia informacyjne w sklepie oraz wpływ na shopper experience w celu przekonania konsumenta do kolejnej wizyty w sklepie.
8. Nowa rola POS jako nawigacja oraz umożliwienie dokonania sprawnego wyboru i zakupów smart np. produkty komplementarne na jednej ekspozycji. Wyobraźmy sobie stand soczysty w barwie i energetyczny w odbiorze, o ciekawym, dynamicznym kształtcie np. zyg-zaka z chasłem „Power day!” lub „Chrup!” oferujący wszystkie składowe zdrowego śniadania: mleczko kokosowe lub inne owocowe, płatki śniadaniowe, orzechy, ziarna i bakalie. Wszystko pod ręką i w jednym miejscu. Taki „pomysł na…” stand.
9. Wiarygodna komunikacja na materiałach POS np. dla pokrzepienia konsumenta i zbudowania więzi w realnej trosce o jego dobro zyska na znaczeniu. W tym przypadku najważnejsza jest i będzie właśnie wiarygodność. Dlaczego? Jak wynika z badań KPMG „Jak budować pozytywne doświadczenia klientów” Polacy wiarygodność cenią sobie najbardziej.
10. Wydłużona strefa przykasowa przeniosła oczekujących konsumentów także do alejek i między półki, ponieważ wprowadzono obowiązkowe 2-metrowe odstępy dla oczekujących w kolejce. Daje to dodatkowe możliwości promocji z wykorzystaniem materiałów POS w tych miejscach.
11. Oczekujemy, że firmy i marki mają nas szanować, ponieważ jeśli będa próbowały „na siłę” zastosować komunikację lękową, czy np. prozdrowotną do produktów o niskiej wartości stracą szybko nasze zaufanie. Zdecydowanie lepiej odnieść się wówczas szczerze do komunikatów „przyjemnościowych”. O manipulacji w reklamie żywności napisał ostatnio w swoim wywiadzie Jacek Kotarbiński, gdzie mówi wprost: „marki muszą przestać kłamać”.
12. Zwiększy się rola funkcjonalnych, czytelnych ale i angażujacych w rozumieniu pokrzepiających ekspozycji POS. Ważna będzie czytelność i podkreślenie faktycznych zalet i cech produktu oraz detale np. budujące nastrój spokoju oraz poczucia bezpieczeństwa. Zbyt dużo słyszeliśmy ostatnio negatywnej i zastraszającej komunikacji.
13. Potrzebujemy odetchnąć, choć jak wiemy w maseczce jest znacznie trudniej. Niech nasze materiały POS i nawigacja w sklepie mentalnie pozbawią ludzi maseczek i dadzą im wewnętrzną harmonię.
✅ Źródła danych zawartych w analizie znajdziesz poniżej.
Chcesz pooglądać?
✅ Zobacz proszę angażujące materiały POSperita [wideo]:
✅ Zajrzyj do 1 części analizy >> https://blog.posperita.pl/konsument-jutra-czyli-my-po-pandemii-analiza-wykonana-przez-posperita/
Źródła:
https://handelextra.pl/artykuly/211954,konsument-rzadzi-czy-aby-na-pewno
https://www.nielsen.com/pl/pl/insights/article/2020/zakupy-zapobiegawcze-polakow-wobec-koronawirusa/
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6659016892470169600/
Zostaw komentarz
[…] Ciąg dalszy: Konsument jutra czyli my po pandemii – analiza wykonana przez POSperita cz.2 […]