Barwa to pierwszy z 6 elementów, który zwraca uwagę konsumenta na materiały POS. Zazwyczaj ciepłe kolory przyciągają wzrok i zachęcają do spojrzenia na display’e, wywołują impuls. Natomiast zimne barwy wywołują poczucie świeżości i zdrowia. Czy warto wyjść poza schematy? Co jeszcze ma szczególne znaczenie? Poznaj 6 wskazówek.
1.Stosuj świadomie paletę barw.
Warto pamiętać o podstawach: jasne elementy lepiej współgrają z ciemniejszym tłem, nie należy też przesadzać z jaskrawością barw jeśli nie ma to uzasadnienia, selektywnie stosować rozpraszające detale, zwracać uwagę na czytelną ekspozycję marki, stosować odpowiednie obszary ochronne. Wiemy, że każdy kolor ma zdolność do wpływania na konsumentów i wywoływania odpowiednich reakcji. Pierwsza zasada – stosuj świadomie patelę barw.
Jakie emocje niosą kolory?
Czerwony jest kolorem bardzo intensywnym emocjonalnie, kojarzy się z miłością, stymuluje, pobudza do działania, rywalizacji, dodaje energii. Uwaga! Czerwień może podkreślić zagrożenie, wysokie napięcie, zakaz, stop. Przykładem zastosowania czerwieni może być stand eksponujący grę SPIDER-MAN na konsolę PS4.
Jest MOC! Super widoczna ekspozycja w energetycznej czerwieni.
Niebieski symbolizuje stabilizację, prawdę, lojalność, ale także czystość. Ważna jest także tonacja niebieskiego.
Ciemnoniebieski symbolizuje moc, zdecydowanie, spójność. Jako przykład można zobaczyć elegancki stand Sony PS4 FIFA 18. W celu podkreślenia sportowych emocji zastosowano wizerunek rozemocjonowanego Ronaldo.
Klasa sama w sobie: granatowo-niebiesko-białe Sony PS4 z FIFA
Jasnoniebieski to symbol zdrowia lub miękkości z jaką kojarzą się błękitne obłoki. Przykład stand podłogowy marki Żywiec Zdrój – woda dla dzieci, ma zapewne kojarzyć się ze zdrowiem i witalnością.
Woda – edycja dla dzieci.
Kolor żółty jest kolorem słońca, kojarzy się z radością, szczęściem, intelektem oraz energią, miłymi chwilami. Przykład standu z żelkami ZoZoLE wypełnionymi sokiem.
Jest radość! Spektakularna ekspozycja skierowana do najmłodszych.
2. Czy kształt materiału POS wpływa na sprzedaż?
Kształt to drugi, po barwie, element świadomego kreownia materiału POS. Warto wykorzystać kąty przy projektowaniu np. bram reklamowych, stojaków, ekspozytorów, koszy zasypowych, POS-ów przypółkowych, które automatycznie powinny kierować wzrok na produkt. Udowodniono, że „krzywizny” w konstrukcjach POS generują większy wzrost sprzedaży, ponieważ podkreślają dynamikę i być może dlatego wywyłoją akcję zakupową. Na przykładzie żółtego standu “ZoZoLE” można zaobserwować, że góra w kształcie okręgu zwraca uwagę na markę i może pozytywnie wpływać na zbudowanie większej znajomości brandu tzw. brand awareness.
3. Ruch = dynamika.
Ruch może przyjmować różne formy. Podmuch obracającego się wentylatora wywoła swego rodzaju wiatr, który wprawi w ruch tekturowy, czy piankowy element wiszący. Wrażenie ruchu może być wytworzone również przez połyskujące światełka, a do tego przecież świetnie nadają się migające lampki LED. Display’e w kształcie pojazdów zdecydowanie kojarzą się z ruchem. Przypatrz się postaci na standzie ZoZoLE – jedzie na deskorolce. A teraz zobacz niebieskie sprężynki na jego głowie… to jest właśnie ruch!
4. Prostota, symbolika skojarzeń.
Kluczem do stworzenia wyrafinowanej i skupiającej uwagę kampanii POS jest prostota i dbałość o szczegóły. Oferując produkty luksusowe, materiały promocyjne i opakowania powinny być eleganckie i proste. Gdy zapanuje „chaos”, to potencjalni klienci mogą odebrać produkt jako zbyt ogólnodostępny i tani. Warto też odwoływać się wprost do skojarzeń np. “Ale ogień!” oznacza w slangu miejskim coś mocnego, energetycznego.
Największą agresię i moc ma czarny w zestawieniu z pomarańczowym. “Jest ogień!”
5.Powtarzalność, harmonia, symetria.
Niezwykle istotne jest zachowanie motywu przewodniego kampanii. Wszystkie materiały POS wykorzystywane w kolejnych etapach promocji muszą razem stanowić spójną całość: na grafikach prezentujemy tą samą kolorystykę i charakterystyczne elementy.
Estetyczny, widoczny POS = skuteczny trade marketing.
6.Kreatywność, to “coś”, efekt WOW.
Najlepsze display’e mają o wiele więcej do zaoferowania niż to, co widać na pierwszy rzut oka. Mogą kryć w sobie tajemnicę. Niestandardowe wykorzystanie wymienionych elementów, a także dostępnych materiałów pobudzi zmysły i pozytywnie zaskoczy klientów, jak display-żarówka dla firmy Philips, czy wyścigówka dla MediaMarkt.
Dynamiczna promocja GranTurismo dla MediaMarkt.
Wszystkie standy zaprezentwoane na zdjęciach wykonano z tektury. W artykule (z wyjątkiem standu Burn i “Złap wodę”) wykorzystano zdjęcia materiałów POS wykreowanych i wyprodukowanych w firmie POSperita (ZoZoLE, FIFA, SPIDER-MAN, żarówka Philips, wyścigówka MediaMarkt). Zobacz także zwycięskie display’e POS STARS 2017 i 2018
Zostaw komentarz