Pisaliśmy już o wielu zaletach druku cyfrowego. Dziś więcej uwagi poświęcimy drukowaniu offsetowemu, czy potocznie zwanemu offsetowi. Nie mylić z pojęciem na wydatki na zakup sprzętu wojskowego 🙂
Przez długie lata, gdy myśleliśmy o drukarni, oczywistym było, że myślimy o drukarni offsetowej. Chociaż żyjemy obecnie w czasach zdigitalizowanych, gdzie druk cyfrowy zdobywa coraz większą popularność, to w świadomości wielu klientów „pokutuje” nadal pojęcie wydruków offsetowych, jako tych najbardziej optymalnych pod względem jakości i ceny. Pewnie nieraz słyszeliście, że coś się „opłaca” wydrukować w technologii offsetowej albo że w przypadku 100, czy 1000 sztuk koszt będzie ten sam. Otóż tak, bo nakład pracy jest ten sam – czasochłonne przygotowanie formy drukarskiej, wykrojników, przygotowanie farb, ustawienie maszyny – to wszystko generuje jednakowe koszty, niezależnie od ilości.
Przyjrzyjmy się zatem zaletom i wadom offsetu.
Zalety
Duży nakład vs koszty
Jeśli masz potrzebę wydrukowania materiałów reklamowych, w tym materiałów POS w bardzo dużych ilościach np. 2000 sztuk, to profesjonalna drukarnia podpowie, że lepszym rozwiązaniem będzie w tym wypadku druk offsetowy. Wówczas rzeczywiście jest tak, że wraz z rosnącą ilością nakładu, cena jednostkowa maleje. Wszelkie koszty typu wykrojnik, przygotowanie do druku (pre-press), projekt – rozkładają się równomiernie.
Kolory
Jeśli chodzi o druk offsetowy to jest możliwość dodawania kolorów specjalnych (oprócz standardowych kolorów CMYK), czyli kolorów PANTONE, np. srebrnego. Można też manipulować kolorami podczas produkcji. W tej technologii opłaca się też, przy większych nakładach, drukować w 1 lub 2 kolorach.
Wady
Druk offsetowy ma też pewne wady. Wspomnieliśmy o nakładach – w przypadku bardzo niskich – jest on nieopłacalny, bo koszty druku są wysokie. Kosztowny i długotrwały jest proces projektowania i przygotowywania projektu do druku, a także wykończenia. Dlatego planując kampanię należy wziąć pod uwagę czas. Musimy też pamiętać, że w offsecie, najmniejsza zmiana konstrukcyjna może nas srogo kosztować.
Łączenie technologii
Zawsze planując kampanię, warto zastanowić się nad wykorzystaniem różnych materiałów, nad ich ilościami, czy grafiką która zostanie wykorzystana do ich produkcji. Może okazać się, że np. w sieci 1000 sklepów warto wykorzystać 1000 jednakowych owijek paletowych, czy koszy zasypowych albo 10,000 plakatów – wtedy offset będzie najlepszą opcją. Najlepszy też będzie w przypadku dziesiątek tysięcy ulotek, czy broszur. Jeśli jednak postanowimy wykorzystać w tych 1000 sklepach zróżnicowane displaye podłogowe, bramy reklamowe, czy naklejki podłogowe, warto się zastanowić. Czy np. nie powinniśmy dostosować materiałów do powierzchni sklepu, regionu, czy grupy docelowej. Może powinniśmy rozciągnąć promocję w czasie, wykorzystując nie jednakowe, ale zróżnicowane materiały POS. Możemy wykorzystać np. 3 rodzaje standów po 300 sztuk dostosowując je do miejsca i czasu ekspozycji. Wówczas opłacalny będzie druk cyfrowy. Ni e musimy się wtedy martwić o to, że grafika za chwilę nie będzie adekwatna do czasu promocji i zostaniemy z niepotrzebnym zapasem na magazynie. Projektując, możemy sobie pozwolić na większą elastyczność, zmieniać szatę graficzną lub wielkość standu. Możemy oczywiście połączyć obydwie technologie druku, w zależności od zapotrzebowania.
Co mam wybrać?
Najważniejsze jest to, że mamy wybór. W zależności od naszych potrzeb możemy zdecydować, która technologia będzie odpowiednia i opłacalna. Nie dajmy sobie wmówić, że bardziej się opłaca zamówić większe ilości, bo będzie taniej. Jeśli potrzebujemy np. 50, 100, czy 300 sztuk, bo np. chcemy przetestować, wykorzystać różnorodną grafikę, różne konstrukcje pod kątem formatu sklepu, różne podłoża, czy zwrócić się do klientów z określonym komunikatem, zdecydowanie warto pomyśleć o technologii cyfrowej. Odpadnie nam też koszt formy drukowej (tu farba przenoszona jest bezpośrednio na materiał), czy koszt wykrojnika. Wydrukujemy wtedy dokładnie tyle ile potrzebujemy. Nie musimy drukować zapasów, np. 500 zamiast 300 zwabieni kosztem jednostkowym dyktowanym przez druk offsetowy. Niższa cena przy większym nakładzie może być złudna. Często może być wręcz wyższa – po podliczeniu innych kosztów tj. niewykorzystanego materiału (standów), magazynowania, czy utylizacji niepotrzebnego nakładu. Nie ma problemu, jeśli w kółko powielamy ten sam duży nakład. Jednak w przypadku ciągłych zmian zachodzących na rynku, wiele marek coraz częściej decyduje się na różnorodność materiałów i precyzyjniejsze planowanie kampanii POS. Pamiętajmy, że zawsze możemy zwrócić się do profesjonalnej drukarni o poradę, czy z prośbą o przeszkolenie w zakresie technologii druku lub substratów, z których możemy POS-y wykonać. Zapraszamy!
Zostaw komentarz