STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES
NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU

Z podwórka naszej drukarni - co grafik wiedzieć powinien? -cz. 1

dodano: 2017-01-04, autor: Ewa Studniarek
przygotowanie pliku
UDOSTĘPNIJ

Praca grafika wiąże się nie tylko z projektowaniem kreatywnych materiałów reklamowych. Jest on tez odpowiedzialny za przygotowanie pliku do druku. To kwestia niezwykle istotna – zwłaszcza jeśli chodzi o druk wielkoformatowy i produkcję materiałów POS. Nawet najlepszy projekt graficzny w druku może wyjść źle, jeśli grafik nie zastosuje się do wytycznych, a plik trafi do drukarni w nieodpowiednim formacie lub złej rozdzielczości. Dlatego zebraliśmy kilka zasad, którymi każdy grafik powinien się kierować, przygotowując pliki do druku. Taką wiedzę doceni każda drukarnia.

Od czego zacząć? Najlepiej od zorientowania się, czy drukarnia udostępnia, np. na swojej stronie internetowej wytyczne drukarskie na przygotowanie pliku, zwane specyfikacją. Większość firm oferujących druk robi to, by maksymalnie ułatwić klientowi współpracę i przyspieszyć wszystkie procesy produkcyjne. Taka specyfikacja zawiera zazwyczaj wszystkie niezbędne informacje dotyczące m.in. formatu pliku, kolorów i czcionek, a także spadów oraz wykrojników, czyli stanowi kompendium wymagań potrzebnych do przygotowanie pliku. Często znajdują się tam także szczegółowo opisane konkretne rodzaje druku z właściwymi parametrami.

Dobra drukarnia taką specyfikację techniczną powinna udostępnić od ręki. Warto znać standardową procedurę na przygotowanie pliku do druku – czyli w praktyce stworzenie kompozytowego pliku PDF. Dlaczego drukarnie wykorzystują akurat ten format? Jest bardzo uniwersalny, a jednocześnie zachowuje wiele informacji, dlatego idealnie nadaje się do wydruków.  PDF kompozytowy można wygenerować praktycznie w każdym profesjonalnym programie graficznym. Tak przygotowany plik możemy spokojnie wysłać do drukarni. Warunek jest jeden – musi być dobrze przygotowany. Jeśli będziecie trzymać się poniższych wytycznych, unikniecie wielu problemów zlecając pracę do druku.

Pilnuj parametrów!

Oprócz właściwego formatu pliku (wielkość powinna być podana w mm -  podstawa x wysokość; format netto (bez spadów; na ostro/brutto (ze spadami)), powinniśmy zwrócić uwagę także na inne parametry, których zaniedbanie może skutkować pogorszeniem jakości wydruku.

Skala

Najlepiej pracować na pliku w rozmiarze docelowym. W przypadku mniejszych konstrukcji np. standów, pliki najczęściej przysyłane są w skali 1:1. Jeśli jednak projektujemy wydruk wielkoformatowy, np. billboard możemy pracować np. w skali 1:10. Należy jednak pamiętać, by przekazać taką informację drukarni, chociażby dodając informację w nazwie pliku.

Rozdzielczość

Jeśli w projekcie wykorzystujemy grafiki rastrowe, takie jak fotografie, powinny one charakteryzować się wysoką rozdzielczością – najlepiej nie mniejszą niż 150 dpi w skali 1:1. W przypadku druku większych elementów, np. billboardów, wartość może być czasem mniejsza, ale musi być adekwatna do formatu skali. Jeśli zależy nam jednak na wysokiej jakości materiałach POS takich jak displaye, wobblery czy shelfstoppery, którym klient przygląda się z bliska, zdecydowanie warto postawić na wysoką jakość grafik i lepszą rozdzielczość – np. do 450 dpi.

Kolory

Podstawą dla drukarni jest paleta CMYK (czyli: Cyan, Magenta, Yellow, Key color). Dlatego należy pamiętać, by przed przesłaniem projektu sprawdzić w jakiej przestrzeni kolorystycznej został on wykonany. Najlepiej przygotowywać pliki właśnie w tej przestrzeni barw. Paleta CMYK stanowi podstawę dla druku offsetowego, dlatego niemal wszystkie drukarnie oferujące druk wielkoformatowy akceptują pliki tylko w tej przestrzeni kolorów. Uzupełnieniem tej przestrzeni jest druk z palety Pantone, jednak nie każda drukarnia oferuje taką możliwość. Dobrze jest porozmawiać np. z handlowcem w celu ustalenia optymalnej jakości wydruku w danej drukarni. Zdarza się, że pliki przygotowane są w innej palecie, np. właśnie Pantone bądź RGB. Drukarnie wówczas muszą przekonwertować na CMYK, co może powodować rozbieżności kolorystyczne. Barwy mogą stać się wyblakłe, mało nasycone lub zupełnie odbiegać od tych założonych w projekcie.

Gwarancja sukcesu

Odpowiednie przygotowanie pliku to gwarancja satysfakcji z przygotowanego przez drukarnię wydruku. Niestety, błędy w tym zakresie wciąż często się zdarzają, co może opóźniać realizację zamówienia. W kolejnym poście wyjaśnimy, w jaki sposób potraktować fonty, dlaczego tak istotne jest uwzględnienie spadów oraz jak właściwie przygotować wykrojnik. Tymczasem zapraszamy do zapoznania się ze specyfikacją przygotowania plików do druku w naszej drukarni!

http://posperita.pl/page/Do-pobrania



KOMENTARZE

  • RS 26-06-17 23:06:53
    Jeśli jednak projektujemy wydruk wielkoformatowy, np. billboard możemy pracować np. w skali 1:10. - chyba "opracować"...

Dziękujemy, Twój komentarz został zapisany poprawnie.

BLOG PROWADZONY PRZEZ

img-responsive

ZNAJDŹ NAS NA

PRZECZYTAJ TAKŻE

AUTORZY POSTÓW

TAGI