STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES
NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU

Technologia offsetowa w rozkwicie!

dodano: 2017-06-26, autor: Ewa Studniarek
offsetowa
UDOSTĘPNIJ

Choć jego historia sięga XVIII wieku, druk offsetowy wciąż stanowi jedną z najpopularniejszych technik druku. Wysoka jakość, szeroka gama barw, różnorodność podłoży oraz opłacalność przy wysokich nakładach czynią z niego idealną metodę do zadruku materiałów reklamowych – w tym materiałów POS – takich jak wobblery, shelfstoppery, naklejki czy hangery. Dzięki technice offsetowej z powodzeniem zadrukujemy także twarde materiały wspierające sprzedaż, takie jak kartonowe displaye, standy czy humanoidy. W dzisiejszym poście zgłębimy zatem tajniki offsetu!

Czym właściwie jest druk offsetowy? To rodzaj druku płaskiego, w którym obraz przenoszony jest z płaskiej formy drukowej na podłoże za pośrednictwem cylindra obciągniętego gumą (tzw. obciągu) – z tego powodu jest określany także mianem druku pośredniego. Śmiało można powiedzieć, że obciąg stanowi najważniejszy element maszyny offsetowej. Jego zadaniem jest bowiem przeniesienie farby na papier w taki sposób, aby projekt został odwzorowany jak najwierniej – to on odpowiada za późniejszą jakość wydruku.

 

Zalety i wady

Druk offsetowy posiada jedną zasadniczą wadę: przy bardzo niskich nakładach nie jest opłacalny. Wiąże się to z ogólnymi kosztami uruchomienia produkcji – kosztem produkcji i naświetlania płyt offsetowych oraz czasochłonnym narządem maszyny – które w takim wypadku są wysokie. Zupełnie odwrotnie dzieje się natomiast, gdy w grę wchodzi wysoki nakład. Jednostkowa cena arkusza maleje wraz ze wzrostem nakładu, gdyż koszty rozkładają się na całą produkcję. To sprawia, że przy bardzo wysokich nakładach cena druku pojedynczego arkusza jest bardzo niska.
Wyższy koszt niskich nakładów z pewnością zrekompensuje nam jednak bardzo wysoka jakość wydruków. Właściwie wykonany druk offsetowy, przygotowany z dobrego projektu na odpowiednio dobranych surowcach prezentuje się bardzo estetycznie i szlachetnie, co może przesądzić o wykorzystaniu tej techniki nawet przy niższych nakładach.
Niewątpliwą zaletą offsetu jest również możliwość druku na nietypowych materiałach o różnorodnej gramaturze. Tą samą techniką jesteśmy w stanie zadrukować papier, karton, materiały samoprzylepne czy folie. To sprawia, że druk offsetowy stanowi niezwykle wszechstronną metodą – doskonałą do produkcji różnych materiałów reklamowych lub POS-ów. Przy wykorzystaniu metody offsetowej drukować można niemal wszystko. Technikę tę wykorzystuje się m.in. do produkcji broszur, ulotek, katalogów i folderów, książek i czasopism, zaproszeń, opakowań, a także różnorodnych materiałów POS.
Kolejnym atutem druku offsetowego jest możliwość stosowania szerokiej gamy kolorów dodatkowych. Prócz palety CMYK, można wykorzystywać także kolory specjalne: srebro, złoto oraz dodatkowe barwy – np. ze skali Pantone. Dla każdego z kolorów w druku konieczne jest jednak naświetlenie osobnej formy drukowej, co zwiększa koszty produkcji.

 

Ze szczególną uwagą

O tym, że w drukarniach obowiązują ściśle określone wymagania co do przesyłanych do druku projektów pisaliśmy już nie raz. Nie jest to wymysł właścicieli, a szczere działanie na korzyść klienta. Niektóre detale zawarte w projektach ciężko wydrukować w dobrej jakości. W przypadku druku offsetowego ogromnie trudne do uzyskania okazują się np. wszelkiego rodzaju gradienty i przejścia. Niełatwo jest np. osiągnąć kolor granatowy w przejściu tonalnym do niebieskiego. Wygląd projektu mogą również zaburzyć wszelkiego rodzaju przezroczystości. Choć na monitorze komputera tego typu elementy prezentują się bardzo atrakcyjnie, lepiej unikać ich w projektach, jeśli planujemy postawić na druk offsetowy. Dzięki temu nasze materiały POS, ulotki czy plakaty będą zachwycały nieskazitelną jakością.

 

Ostrożności nigdy za wiele

Cechą charakterystyczną druku offsetowego jest opłacalność przy wysokich nakładach. Zakładając, że za pomocą tej metody chcemy wydrukować kilka tysięcy ulotek lub materiały wspierające sprzedaż dla ogólnopolskiej kampanii promocyjnej, warto wcześniej sprawdzić czy z projektem, który dostarczamy drukarni, na pewno jest wszystko w porządku. Przed oddaniem pliku do druku koniecznie należy zwrócić uwagę na marginesy, literówki oraz ogólny wygląd naszego projektu – a przede wszystkim na… kolory. Może się zdarzyć, że obraz ekranowy różni się od tego, który widzimy już po wydrukowaniu. Dlaczego tak się dzieje? Barwy na monitorze zależą od ustawień urządzenia. Dlatego piękny błękit na projekcie naszych materiałów POS, na wydruku może okazać się zbyt jaskrawy lub wyblakły, a tym samym – niezbyt przyjemny dla oka. Jak temu zaradzić? Warto poprosić drukarnię o przygotowanie próbnego wydruku, by zobaczyć jak projekt prezentuje się na papierze. Powinniśmy także dostarczyć jej proof kolorystyczny.



KOMENTARZE

Aktualnie nikt nie dodał jeszcze komentarza, bądz pierwszy i DODAJ KOMENTARZ
Dziękujemy, Twój komentarz został zapisany poprawnie.

BLOG PROWADZONY PRZEZ

img-responsive

ZNAJDŹ NAS NA

PRZECZYTAJ TAKŻE

AUTORZY POSTÓW

TAGI