STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES
NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU

Merchandising i jego 7 sekretów, czyli jak to robią duże sieci handlowe wykorzystując POS (cz. II)

dodano: 2016-10-05, autor: Ewa Studniarek
merchandising
UDOSTĘPNIJ

W poprzednim poście zdradziliśmy 3 z 7 trików, z których korzystają największe sklepy na świecie. Dziś prezentujemy jeszcze 4 wskazówki, dzięki którym sklepowa ekspozycja zyska na atrakcyjności i które pozwolą w pełni wykorzystać potencjał, jaki kryją w sobie materiały POS!

4. Labirynt bez końca

Właściciele mniejszych sklepów często mają problem z odpowiednim zaprojektowaniem sklepowych alejek. Tworzą długie korytarze, które prowadzą klientów donikąd lub kończą się wejściem do magazynu bądź pomieszczeń służbowych. Nie tędy droga – i to dosłownie!

Warto tak ustawiać sklepowe regały, by tworzyły one swego rodzaju „trasę” po poszczególnych działach sklepu. Należy również zadbać o to, by były one dobrze oznaczone. Tu nieocenione okazują się materiały POS – hangery wznoszące się ponad regałami czy „nawigujące” klienta naklejki podłogowe to dobry sposób na ułatwienie konsumentom poruszania się po przestrzeni sklepu. Nie należy również zapominać o odpowiednim zagospodarowaniu końcówek regałów! To idealne miejsce, by ustawić stojak wypełniony np. towarem objętym promocją.

 5. Pod kątem

Choć najbardziej efektywne pod kątem przestrzeni jest ustawianie regałów prostopadle do zewnętrzych ścian punktu sprzedaży, wielkopowierzchniowe sklepy często budują alejki nieco pod kątem. Taki układ wzbudza większe zainteresowanie konsumentów. Warto jednak stosować go tylko wtedy, gdy mamy pewność, że będziemy w stanie zbudować odpowiednio szerokie alejki, po których klienci będą mogli swobodnie się poruszać nawet przy wzmożonym ruchu.

 6. Czas na przerwę!

Według badań przeprowadzonych przez agencję Ikonic Tonic około 20 proc. ekspozycji w sklepach pozostaje niezauważonych. Jako powód firma wskazuje zbyt długie alejki, które nie sprzyjają skupianiu uwagi konsumentów. Dlatego i w tej kwestii warto wziąć przykład z dużych sieci handlowych. Wal-Mart, czyli jedna z największych amerykańskich sieci supermarketów, znalazła proste rozwiązanie: by ponownie skupić uwagę klienta tworzy w długich alejkach drobne “przystanki”, wykorzystując do tego materiały POS. Hangery, displaye, kolorowe wyspy lub POS TV – każde z tych rozwiązań stanowi nowy bodziec dla umysłu konsumenta i przyciąga jego uwagę.

Amerykańska sieć supermarketów Wal-Mart długie sklepowe alejki urozmaica ciekawymi wyspowymi ekspozycjami.

7. Okrągłe kształty przyciągają

By sprawić, żeby klient zatrzyma się przy displayu warto wykorzystać w nim… zaokrąglone kształty! Takie elementy przyciągają bowiem konsumentów. To efekt psychologiczny. Ekspozytory uformowane na kształt litery U – o wysokiej tylnej ściance i nieco niższych, wysuniętych do przodu bokach – przypominają sylwetkę z wyciągniętymi ramionami i sprawiają, że klienci chcą wejść w tę przestrzeń. Świetny użytek z tej techniki robi marka Nordstrom, łącząc odzieżowe displaye w kształcie litery U z manekinami, co potęguje efekt.

 

Co jeszcze warto zrobić, by ekspozycja towarów była ciekawsza i skuteczniejsza?

  • Po pierwsze - pytać. Najlepiej klientów. Warto zbadać, jakie konsumenci mają odczucia, czy sposób, w jaki eksponujemy towary jest dla nich wygodny, czy nie mają problemów ze znalezieniem tego czego szukają. Wskazówki klientów mogą okazać się niezwykle cenne. Kto pyta nie błądzi!
  • Po drugie - nie oszczędzać aż nadto. Atrakcyjna ekspozycja wcale nie musi być droga, jednak w pewne jej elementy warto zainwestować nieco więcej pieniędzy. Wytrzymałe materiały POS wykonane z trwalszych materiałów tj. pvc spienione, czy stadur i precyzyjnie zadrukowane to opłacalna inwestycja – choć kosztują nieco więcej od „miękkich” POS-ów, posłużą nam dłużej.
  • Po trzecie - zmieniać. Raz zaprojektowana ekspozycja nie jest niestety rozwiązaniem permanentnym. O ile układ regałów powinien zostać taki sam, by nie dezorientować konsumentów, o tyle materiały POS powinny być regularnie wymieniane. Inaczej opatrzą się konsumentom i nie będą już tak skuteczne. Poza tym owijki paletowe, kosze zasypowe, czy plakaty zawsze powinny być aktualne i dostosowane do strategii promocyjnej i aktualnej kampanii. Oczywiście możemy też regularnie wykorzystywać uniwersalne, nieobrandowane materiały, jak shelfstoppery kategorii, czy headery nad regałami. Warunek jest jeden: muszą wciąż dobrze się prezentować i wyglądać „świeżo”. Zniszczone materiały POS nie wchodzą w grę! Pamiętajmy o tych wskazówkach. Dbajmy o przestrzeń zakupową, niezależnie od tego jaki biznes prowadzimy.

 

Zajrzyjcie też to poprzedniego posta po więcej wskazówek!

 

 

 

 



KOMENTARZE

Aktualnie nikt nie dodał jeszcze komentarza, bądz pierwszy i DODAJ KOMENTARZ
Dziękujemy, Twój komentarz został zapisany poprawnie.

BLOG PROWADZONY PRZEZ

img-responsive

ZNAJDŹ NAS NA

PRZECZYTAJ TAKŻE

AUTORZY POSTÓW

TAGI