STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES
NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU

Rzecz o polskim rynku materiałów POS

dodano: 2016-08-03, autor: Ewa Studniarek
materiałów pos
UDOSTĘPNIJ

W Polsce materiały POS wciąż zaskakują nowatorstwem i liczbą klientów zachęconych do zakupu. Wielu producentów nie wyobraża sobie już dobrej sprzedaży bez POS-ów. Kartonowe standy, displaye naladowe czy kosze zasypowe dumnie prężą się w supermarketach, prezentując najróżniejsze towary – od drobnych, impulsowych takich jak słodycze po luksusowe kosmetyki czy alkohole – zachęcając konsumentów do kupna. Sektorem marketingu w miejscu sprzedaży – jak każdą inną branżą – rządzą bieżące trendy i rynkowe prognozy. Jaka przyszłość rysuje się zatem przed polską branżą POS?

Jak wynika z badań firmy Mood, dwie trzecie decyzji zakupowych podejmowanych przez konsumentów ma miejsce w punkcie sprzedaży, tuż przed sklepową półką. Impulsowe zakupy, bez wcześniejszego zaplanowania stanowią aż 67% wszystkich transakcji na stacjach benzynowych oraz w supermarketach. W galeriach handlowych statystyki te są nieco niższe – choć tam klienci robią nieco bardziej przemyślane zakupy – według badań firmy Mood jedynie 39% transakcji tam przeprowadzonych to efekt decyzji zakupowej podjętej w miejscu sprzedaży. Nic zatem dziwnego, że materiały wspierające sprzedaż, takie jak standy, shelfstoppery, ścianki reklamowe, czy nakłaniające do zakupów produktów impulsowych krawaty wciąż zyskują na popularności. Ich działanie jest po prostu skuteczne. Firmy również dostrzegają siłę tkwiącą w promocji bezpośredniej w miejscu sprzedaży, coraz częściej decydując się na inwestycję w atrakcyjne POS-y.

Rodzimy rynek POS


Na aktualną kondycję rodzimej branży POS wpływ mają nie tylko trendy i prognozy, ale także zewnętrzne czynniki, jak choćby polityka sieci handlowych. Często wymagają one wysokich opłat za możliwość umieszczenia POS-ów lub wręcz zakazują takich działań promocyjnych. Słabnąca siła kanałów, w których materiały wspierające sprzedaż można umieszczać bez opłat nie sprzyja rozwojowi tych nośników. Z uwagi jednak na skuteczność materiałów POS branża się nie poddaje. Możemy zauważyć, że rynek Point-of-Sale w Polsce jest też w pewnym stopniu ukierunkowany na królujący w Europie trend Digital. POS-y mają za zadanie przede wszystkim przyciągać wzrok konsumentów, co nie jest takie proste, zwłaszcza w tych sklepach, w których standy, kolorowe displaye i kołyszące się wobblery okupują niemal każdy kąt czy regał. Marki zaczynają się więc prześcigać w pomysłach. Dlatego w wielu sklepach można zaobserwować materiały POS wyposażone choćby w ekrany dotykowe, wykorzystujące grę światła, efekty dźwiękowe czy aromamarketing.

Rys przyszłości


Materiały POS dysponują ogromnym potencjałem sprzedażowym, gdyż silnie i bezpośrednio angażują zmysły konsumentów tuż przy sklepowej półce. Jakie są zatem prognozy dotyczące ich przyszłości na rodzimym rynku? Z pewnością można spodziewać się rozwoju trendu Digital, stawiania na rozwiązania multimedialne, interaktywność i rozrywkę, a także łatwość obsługi i intuicyjność. Standy lub infokioski wyposażone w ekrany dotykowe, umożliwiające multimedialną prezentację produktu, odtworzenie filmu lub dźwięku – tak prezentują się niektóre z materiałów POS przyszłości. Konsumenci, choć stają się coraz bardziej świadomi marketingowych zabiegów, są jednocześnie na nie podatni. Coraz większego znaczenia nabierają działania z zakresu marketingu sensorycznego, np. wykorzystywanie audiomarketingu. Oddziałują one bezpośrednio na zmysły konsumenta, dlatego okazują się niezwykle skuteczne.
Już teraz wyraźnie zauważalny jest rozwój niestandardowych form. Producenci materiałów POS coraz częściej proponują swoim klientom znacznie bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania o wysokiej estetyce, uwzględniające np. szybkość składania standu, czy sam wygląd sprawiający wrażenie trójwymiarowości. Coraz większa dostępność i rosnąca popularność urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety sprawia, że używamy ich niemal w każdej sytuacji, wykorzystując je do codziennych potrzeb – również zakupów. Wygoda i łatwość kupowania poprzez takie narzędzia sprawiła, że chcemy robić to szybciej i atrakcyjniej. Dlatego rosnącym trendem na polskim rynku materiałów POS staje się także wykorzystywanie potencjału urządzeń mobilnych, Internetu oraz potęgi mediów społecznościowych. Materiały wspierające sprzedaż wyposażone w technologię NFC, beacony albo kody QR lub też sprzężone z innymi aplikacjami na urządzenia mobilne umożliwiającymi konsumentom bliższe zapoznanie się z cechami produktu praktycznie bez wychodzenia z domu to klucz do zdobycia klientów z kręgu pokolenia Y. Dzięki temu promocja nakręca się sama – jedna osoba korzysta z aplikacji, poleca ją swoim znajomym za pośrednictwem social media, a jednocześnie „widzi to” kilkanaście lub kilkaset innych osób. Takie działanie zdecydowanie zwiększa świadomość marki – a tym samym szansę na to, że nowy konsument docierając do punktu sprzedaży tym razem wybierze nasz produkt.

 

Przyszłość kampanii POS


Badania firmy Mood pokazały, że ponad 70 proc. producentów oraz 85 proc. przedstawicieli retail uważa działania shopper marketingu, w tym wykorzystywanie materiałów point of sale – jako te, które zapewniają znaczący zwrot z inwestycji (ROI). Zarówno displaye, standy oraz ekspozytory, jak i mniejsze formy – wobblery, krawaty czy shelflinery – w dalszym ciągu będą sprawdzały się jako wsparcie sprzedaży. Materiały POS wciąż zaskakują nie tylko nowatorskimi rozwiązaniami i siłą oddziaływania, ale także estetyką wykonania. Ich główną zaletą będzie przede wszystkim możliwość umiejscowienia w odpowiednim kontekście, miejscu i czasie.

Wszystko wskazuje na to, że niezwykle ważnym wyzwaniem i jednocześnie atutem skutecznych kampanii POS jest i będzie umiejętne nimi zarządzanie – planowanie, zaopatrzenie, implementacja, kontrola.

 Logistyka będzie więc jedną z kluczowych cech dobrego marketingu i skuteczności kampanii pod względem efektywności. Tu warto skorzystać z doświadczenia i wiedzy dostawcy, z którym współpracujemy, który może nam w tym zakresie pomóc.

Skontaktuj się z nami i dowiedz się więcej na temat kompleksowego wsparcia kampanii: http://posperita.pl/page/Oferta/logistyka

 



KOMENTARZE

Aktualnie nikt nie dodał jeszcze komentarza, bądz pierwszy i DODAJ KOMENTARZ
Dziękujemy, Twój komentarz został zapisany poprawnie.

BLOG PROWADZONY PRZEZ

img-responsive

ZNAJDŹ NAS NA

PRZECZYTAJ TAKŻE

AUTORZY POSTÓW

TAGI