STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES
NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU

Druk cyfrowy czy offset? – oto jest pytanie…

dodano: 2017-06-23, autor: Ewa Studniarek
druk cyfrowy
UDOSTĘPNIJ

By materiały POS spełniały swoje podstawowe zadanie konieczny jest nie tylko odpowiedni projekt, ale także właściwie dobrana technika druku. Jeśli chodzi o produkcję materiałów POS, na rynku królują obecnie dwie metody: cyfrowa oraz offsetowa. Co charakteryzuje obie techniki? Czym różnią się od siebie i kiedy warto je stosować?

Na polskim rynku poligraficznym metodą dominującą jest zdecydowanie druk offsetowy. Według badania „Rynek poligraficzny w Polsce” przeprowadzonego na początku tego roku przez KPMG i PKB technika ta generuje aż 39% przychodów sektora poligraficznego, pozostawiając konkurencję daleko w tyle. „Po piętach” depcze mu jednak druk cyfrowy (8% całkowitego przychodu). Pozostałe technologie w średniej strukturze przychodów przynoszą co najmniej 5%, ale nie więcej niż 8% łącznych przychodów. Czym charakteryzują się te najpopularniejsze techniki?

Offset – z czym to się je?

Druk offsetowy to najpopularniejsza obecnie technika druku materiałów reklamowych – w tym różnego rodzaju POS-ów – która zapewnia bardzo wysoką i, co istotne, powtarzalną jakość. W przypadku tej metody obraz jest przenoszony z płaskiej formy, na której jest uprzednio naświetlany w naświetlarce CTP, na podłoże drukowe – papier, tekturę lub tworzywo sztuczne. Ze względu na koszt naświetlania matrycy ta metoda druku zalecana jest raczej dla wysokich nakładów – jej opłacalność względem technologii cyfrowej rozpoczyna się od serii powyżej 100 sztuk. Ta zależność czyni offset idealną techniką do druku wysokonakładowych materiałów POS, takich jak shelfstoppery, wobblery czy naklejki wielkoformatowe. Produkty wydrukowane za pomocą tej techniki mogą być uszlachetniane. Najczęściej stosuje się tu wybiórcze lakierowanie UV, foliowanie folią matową lub błyszczącą, a także tłoczenie, sztancowane na wykrojniku czy bigowanie. Takie działania sprawiają, że materiały wspierające sprzedaż stają się bardziej atrakcyjne dla konsumenckich oczu. W przypadku druku offsetowego niezwykle istotne jest odpowiednie przygotowanie materiałów do druku. W projekcie należy zawrzeć spady, linie cięcia oraz margines warstw tekstowych. Czas realizacji zamówienia zazwyczaj wynosi 1-3 dni robocze ze względu na sam proces produkcyjny oraz na to, że matryce naświetlane są grupowo (kilka wydruków na jednej matrycy).

Cyfrowy świat

Druk cyfrowy to metoda polegająca na naświetleniu wałka podłączonego do tonera. Z wałka obraz jest przenoszony na nośnik – najczęściej są to materiały cienkie, jednak w przypadku bardziej zaawansowanych urządzeń można tu wykorzystać także tekturę czy niezbyt grube tworzywo PVC, co umożliwia zadrukowywanie. Istotne jest to, by podłoże drukowe było materiałem giętkim. Druk cyfrowy zazwyczaj jest stosowany na potrzeby niewielkich nakładów lub serii materiałów personalizowanych. W przypadku tej metody przygotowanie projektu do wydruku odbywa się praktycznie bez kosztów i nie wymaga znacznych nakładów czasu. Druk może zostać dowolnie wstrzymany i wznowiony. Dzięki temu możliwe jest drukowanie także materiałów zawierających elementy zmienne – np. kody kreskowe czy kody QR. Tak samo jak w przypadku druku offsetowego materiały zadrukowane w technologii cyfrowej mogą podlegać różnym procesom uszlachetniania i dekorowania. 

Co wybrać?

Zarówno druk cyfrowy, jak i offsetowy oferują wysoką jakość, dzięki której materiały POS zyskają atrakcyjną formę i pozwolą na ciekawe wyeksponowanie towaru. Mimo to, wybór metody druku warto przemyśleć i dostosować nie tylko do planowanej wielkości nakładów, ale także całościowej strategii marketingowej w miejscu sprzedaży.

Kiedy warto zdecydować się na offset? Kiedy zastosować druk cyfrowy? O tym w następnym poście!

Chcesz mieć informację szybciej? Już dziś napisz do Viki biuro@posperita.pl

 

 

 

 

 



KOMENTARZE

Aktualnie nikt nie dodał jeszcze komentarza, bądz pierwszy i DODAJ KOMENTARZ
Dziękujemy, Twój komentarz został zapisany poprawnie.

BLOG PROWADZONY PRZEZ

img-responsive

ZNAJDŹ NAS NA

PRZECZYTAJ TAKŻE

AUTORZY POSTÓW

TAGI