STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES
NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU

Stop seksizmowi i dyskryminacji!

dodano: 2016-03-30, autor: Ewa Studniarek
pos
UDOSTĘPNIJ

Otóż płeć, nie od dziś, ma niebagatelne znaczenie w decydowaniu o tym, jaki produkt trafi do koszyka zakupowego.

Ostatnie badania shopperowe dowodzą, że w porównaniu z mężczyznami, większość decyzji zakupowych w samym sklepie podejmują kobiety (ok. 82%). One też generalnie częściej robią zakupy. Mimo, że rośnie grupa mężczyzn, którzy dopiero w trakcie obecności w sklepie podejmują decyzję o tym, co kupić (ok. 76%) to i tak kobiety przewodzą. Jednym z powodów są emocje. Drugim jest czas. Na zebranie informacji o produktach, które zamierzają kupić poświęcają go zdecydowanie mniej. Z drugiej strony, w sklepie, spędzają go zdecydowanie więcej. Kobiety też są mniej lojalne wobec marki. Przekłada się to na zakupy impulsywne, spontaniczne, na testowanie nowości, decyzje podejmowane ad hoc. Tu jest pole do popisu w przypadku decydowania o rodzajach materiałów POS. Kosze zasypowe, ekspozytory przy kasach, standy promocyjne doskonale się sprawdzą. Kobieta nie przejdzie obok niech zupełnie obojętnie. A marketingowcy często pozostają na ten fakt ślepi.

Biorąc pod uwagę prognozy i trendy m.in. dotyczące zarobków i siły nabywczej kobiet w ciągu najbliższych kilku lat, wszystko wskazuje na to, że wiele z nich przejmie dowodzenie w rozporządzaniu domowymi wydatkami, w decydowaniu chociażby o wyborze samochodu, czy rodzaju farby do wykończenia wnętrza.

Niestety wiele dotychczasowych działań marketingowych skierowanych było i jest głównie do mężczyzn. Wystarczy spojrzeć na komunikację w salonach samochodowych, instytucjach finansowych, marketach budowlanych, czy ogrodniczych. Dla kobiet rezerwowane były natomiast reklamy proszków do pieczenia, czy do prania. A tu okazuje się, że współczesna kobieta kupując klej montażowy sprawdzi nie tylko ceny, ale też różnice w składzie produktów, terminy przydatności, sposoby usuwania, itp.

 

 

Dla marketerów to nie lada wyzwanie, nie tylko pod kątem budowania marek, ale przede wszystkim w tworzeniu przekazów komunikacyjnych i kierowania ich do właściwych segmentów oraz w kreacji materiałów reklamowych, a w szczególności materiałów POS, które, jak badania dowodzą, mają aż tak istotny wpływ na dokonywane wybory. Warto to rozważyć, bowiem kobiety, zwłaszcza jeśli są na zakupach same, spędzają średnio 31 minut w jednym sklepie, podczas gdy mężczyźni o 10 minut mniej. W towarzystwie z kolei innej osoby dorosłej spędzają w sklepie ok. 33 minut w porównaniu do mężczyzn, którzy w towarzystwie innej osoby dorosłej spędzają ok. 26 minut. Kobiety też okazują się dużo bardziej wymagającymi klientami.

Wzięcie pod uwagę rzeczywistych, a nie tylko stereotypowych różnic w zwyczajach zakupowych kobiet i mężczyzn pozwoliłoby lepiej dopasować ofertę i spersonalizować materiały POS, jak również właściwie zorganizować przestrzeń sprzedaży. Zgodzicie się, że działania marketingowe pod tym względem są nadal niedojrzałe lub niedostosowane i że rynek ciągle czeka, i oczekuje więcej?

 

*dane liczbowe pochodzą z raportu POPAI 2014 (Mass Merchant Shopper Engagement Study)



KOMENTARZE

  • Ewa Studniarek 21-04-16 12:04:03
    test

Dziękujemy, Twój komentarz został zapisany poprawnie.

BLOG PROWADZONY PRZEZ

img-responsive

ZNAJDŹ NAS NA

PRZECZYTAJ TAKŻE

AUTORZY POSTÓW

TAGI