STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES
NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU

4 błędy w marketingu handlowym. Uwaga - klient patrzy!

dodano: 2016-04-21, autor: Michał Fijałkowski
POS
UDOSTĘPNIJ

Wspominaliśmy już, że jeśli chodzi o merchandising to zdrowy rozsądek, dobór i właściwe rozmieszczenie POS są niezbędne. Na każdą sieć sklepów można też spojrzeć indywidualnie, biorąc pod uwagę unikalną infrastrukturę, architekturę oraz lokalizację. Co więcej, grupy docelowe, czyli klienci konkretnych sklepów, również mogą być oddzielnie rozpatrywane i inne materiały POS „wobec” tych grup użyte. Dlatego też, jeśli chodzi o wykorzystanie środków uatrakcyjniających ekspozycję towaru, należy wziąć pod uwagę różne możliwości, jakie dają materiały POS.

Z uwagi na wrażliwość dzisiejszych klientów, warto zastanowić się, jak wyeksponować towar, zaaranżować sklep, ułatwić komunikację, w które materiały POS zainwestować oraz gdzie i jak je rozmieścić. Niestety, właściciele sklepów popełniają wiele błędów. Na co warto zwrócić uwagę, aby nasza promocja była skuteczna, a materiały POS rzeczywiście spełniały swoją rolę, a przy okazji zwracały uwagę na estetykę i kreację.

Przyjrzyjmy się najczęstszym błędom w marketingu handlowym, które nie zawsze klient wybaczy.

 1. Co za dużo, to nie zdrowo.

Błędem popełnianym w szczególności w sklepach samoobsługowych jest chęć wystawienia całego towaru na salę sprzedaży. Właściciele oraz kierownicy sklepów często myślą, że im więcej produktów znajdzie się w zasięgu ręki klienta, tym więcej kupi, a co za tym idzie – tym więcej pieniędzy zostawi w kasie. Niestety, mechanizm działania konsumenta jest nieco inny. W nadmiarze często ciężko dostrzec to, po co akurat się przyszło, a to wywołuje irytację i złość. Poupychane na siłę produkty na półkach albo też wciśnięte w displaye po to, aby umieścić ich jak najwięcej raczej nie wywołają pozytywnego efektu. W nieprzemyślanej ilości zakłócają przekaz marketingowy i wywołują reakcję odwrotną od pożądanej. To samo dotyczy ofert specjalnych. Ich wyjątkowość jest pomniejszana, jeśli jednocześnie przygotujemy zbyt wiele promocji na zbyt wiele produktów. Materiały POS na pewno będą pomocne i uporządkują ekspozycję, ale musimy pamiętać chociażby o właściwym zatowarowaniu i uzupełnianiu asortymentu na bieżąco, a także dostosowaniu do danego miejsca sprzedaży.

2. Ład i porządek.

Nadmierna ilość towaru czasem przytłacza, a nierzadko wywołuje wrażenie bałaganu. Środki POS, takie jak displaye mogą uporządkować ekspozycję i dużą ilość różnych produktów na sklepie. Pomogą też w dokonaniu wyboru, kiedy klient, przytłoczony asortymentem, staje przed sklepową półką. Zbyt duża ilość towaru to również często przyczyna powstawania… brudu. Puste opakowania zbiorcze, folie po wyjęciu butelek i zgrzewek, opróżnione kartony – to podstawowe przykłady nieporządku powstającego w sklepie. Często trudno na bieżąco usuwać zabrudzenia. Nierzadko wówczas potencjalny nabywca skorzysta z alternatywy i pójdzie gdzie indziej. Dlatego też warto postawić nie tyle na ilość produktów na sklepie, co na ich odpowiednią, estetyczną ekspozycję i ład wokół nich. Robienie zakupów w sklepach z wysublimowanymi materiałami POS i uporządkowanymi alejkami to przecież sama przyjemność i korzyść nie tylko dla konsumenta, ale również dla producentów i właścicieli sklepów. Tu warto też zadbać, aby oznaczenia, tj. headery, komunikaty półkowe, tabliczki i inne POS-y  zawsze były w dobrym stanie. Zniszczone należy niezwłocznie wymieniać.

 

3. Nieprecyzyjna informacja, czyli pokręcone cenówki

Wszystkiego przyczyną jest bałagan i nadmierna ilość. Gdy mamy zbyt wiele produktów na hali sprzedaży na raz, ciężko je ustawić, nie mówiąc już o przygotowaniu dobrej „mapy”. Zmorą właścicieli sklepów są często ginące cenówki. Ciąg zdarzeń jest prosty – cena w złym miejscu – zdezorientowany konsument – rezygnacja z zakupu. A przecież nie to jest naszym celem. Pilnujmy więc, aby informacje o cenach zarówno na pojedynczych listwach, jak i te umieszczane na displayach, umieszczone były w odpowiednich miejscach. Zadbajmy o to, aby nie zakrywały ciekawej grafiki, czy komunikatu. Bezwzględnie warto też zadbać o szatę graficzną oraz o odpowiednią wielkość i czytelność czcionki na cenówkach. Tak, żeby klient nie miał wątpliwości.

4. Wolne plecy, czyli slalom gigant

Brzmi tajemniczo, prawda? A wytłumaczenie jest bardzo proste – wielu z nas zna niesamowicie irytujące uczucie, kiedy ktoś w sklepie szturcha nas wózkiem lub przepycha się zaraz za naszymi plecami. Częstą przyczyną takiego zachowania jest „ekspozycja na siłę”, tzn. nieodpowiednio umieszczone towary, w „niewygodnych” dla klienta miejscach oraz trudności w przechadzaniu się alejkami. Np. ciężkie plastikowe, czy metalowe displaye tarasujące drogę, ustawione w źle dobranych lokalizacjach np. małych sklepach, czy potykacze w wąskich alejkach, o które nie problem się potknąć, to nienajlepszy pomysł.

Pamiętajmy, że jeśli trudno nam dokonać wyboru, które materiały POS najlepiej sprawdziłyby się w danym miejscu sprzedaży, zawsze możemy poradzić się doświadczonego partnera, producenta materiałów POS, który wspólnie z klientem dobierze najlepsze rozwiązanie, rodzaje materiałów POS oraz odpowiednie substraty, z których materiały najlepiej wykonać. Pamiętając oczywiście o formacie/wielkości sklepu, wymaganiach sieci, czy dostosowaniu do konkretnej lokalizacji. Zachęcamy do korzystania z takiego wsparcia i doświadczenia!

 



KOMENTARZE

Aktualnie nikt nie dodał jeszcze komentarza, bądz pierwszy i DODAJ KOMENTARZ
Dziękujemy, Twój komentarz został zapisany poprawnie.

BLOG PROWADZONY PRZEZ

img-responsive

ZNAJDŹ NAS NA

PRZECZYTAJ TAKŻE

AUTORZY POSTÓW

TAGI