STRONA KORZYSTA Z PLIKÓW COOKIES. PRZEBYWANIE NA NIEJ OZNACZA AKCEPTACJĘ POLITYKI PLIKÓW COOKIES
NIE POKAZUJ WIĘCEJ TEGO KOMUNIKATU

Wykrój sobie POS. Materiały wspierające sprzedaż a wykrojnik

dodano: 2016-01-20, autor: Michał Fijałkowski
wykrojnik
UDOSTĘPNIJ

Z opakowaniami, etykietami czy materiałami point of sale spotykamy się na każdym kroku. Każdy z tych produktów ma swój kształt. Każdą formę trzeba jakoś wyciąć z zadrukowanego wcześniej surowca. W przypadku opakowań czy materiałów POS należy najpierw wyciąć siatkę, a potem należy ją złożyć w taki sposób, aby do sklepowych alejek czy półek trafił końcowy produkt. W jaki sposób to się robi?

Jakie narzędzia są do tego potrzebne? Jakie technologie się wykorzystuje? W dzisiejszym poście postanowiliśmy opowiedzieć nieco o tym, jak to się dzieje, że materiały wspierające sprzedaż, displaye, ekspozytory czy opakowania kartonowe mają właśnie taki, a nie inny kształt.

Zdigitalizowana technologia POS

Materiały POS zadrukowywać można różnymi technologiami. Dwie najczęściej wykorzystywane to jednak druk cyfrowy oraz druk offsetowy. Już w poprzednich postach mówiliśmy o tym, czym różnią się od siebie te dwie technologie. Przypomnijmy. Druk cyfrowy świetnie sprawdza się w małych i średnich nakładach oraz kiedy ważna dla klienta staje się personalizacja wydruków. Tu wszystko jest „skomputeryzowane”. W drukarniach cyfrowych, które dysponują kompletem maszyn, takim jak maszyna drukująca i ploter tnący, nie potrzeba żadnych dodatkowych form, które nadadzą kształt wydrukowanej siatce opakowania czy materiału POS. Jak łatwo się domyślić, pozwala to na ograniczenie kosztów realizacji projektu. Nieco inaczej jest w przypadku drukarni offsetowych. Offset to technika drukowania idealnie nadająca się do bardzo dużych nakładów, tak jak np. drukowanie gazet, czasopism, dużej ilości identycznych plakatów lub innych materiałów sprzedażowych, takich jak np. pudełka.

Przy tej technice druku - do przygotowania i zadruku opakowań czy materiałów POS dochodzi niemały koszt w postaci wykrojnika. Spieszymy od razu z wyjaśnieniem, czym właściwie tajemniczy wykrojnik jest. Jest to wykorzystywane w produkcji narzędzie, które pozwala na wycięcie określonej formy ze zwykle zadrukowanego już arkusza kartonu czy papieru. Jest to zazwyczaj deska z zamontowanymi nożami. Deska mocowana jest na maszynie sztancującej.

Wycinanie odbywa się poprzez docisk elementu sztancującego (deski) do materiału, z którego powstać ma opakowanie czy display. Wystarczy jedno uderzenie, aby wycięta została siatka, z której potem składa się produkt końcowy, czyli np. tekturowy ekspozytor.

Zarówno materiały POS, jak i opakowania kartonowe najpierw wycinane są z zadrukowanego arkusza przy pomocy wykrojnika, a następnie składane. Proces ten nazywamy sztancowaniem, czyli właśnie wycinaniem konkretnego kształtu. Często narzędziom wycinającym towarzyszą bigi, czyli listwy zginające oraz noże perforujące - dziurkujące daną powierzchnię, dzięki czemu potem łatwiej ją np. oderwać, czy złożyć. Przy wykrojniku umieszczane są dodatkowo gumowe listwy, które następnie pomagają wypchnąć wyciętą formę. Do każdego materiału używa się wykrojników o różnych rozmiarach noża, ponieważ nietrudno się domyślić, że np. w przypadku etykiet o zakrzywionych kształtach potrzebne są precyzyjniejsze noże niż do wycięcia kanciastej siatki materiału POS. Stosowane są dwa rodzaje wykrojników – wykrojniki płaskie, poruszające się w kierunku góra-dół, oraz wykrojniki rotacyjne, które obracają się na cylindrze maszyny sztancującej. Zanim zdecydujemy więc, czy chcemy przygotować nasze materiały POS i opakowania w drukarni cyfrowej czy w drukarni offsetowej, warto najzwyczajniej przeliczyć koszty oraz przeanalizować, co lepiej sprawdzi się w przypadku naszej kampanii. Jeśli chodzi o druk cyfrowy to koszt wykrojnika jest żaden, ponieważ najzwyczajniej w świecie nie jest on potrzebny. W offsecie należy wziąć pod uwagę koszt noży tnących, które mierzy się zwykle w metrach bieżących. Cena noży zależy oczywiście od drukarni, ale zazwyczaj jest to koszt od kilkudziesięciu do kilkuset zł za metr bieżący. W przypadku prostych konstrukcji (np. standów) potrzeba ok. 100 metrów wykrojnika. Koszt zatem łatwo wyliczyć. Natomiast jakiej wielkości noże będziemy potrzebować, zależy od rozmiaru siatki materiału POS, który przygotowujemy. Najczęściej wykrojniki zamawiane są na zewnątrz w firmach, specjalizujących się w produkcji takich form. Należy pamiętać, że zlecenia na offset wiążą się z wydłużonym czasem realizacji – od kilkunastu do kilkudziesięciu dni roboczych. Warto też wiedzieć, że za zmianę np. topera (inny obrys), bądź minimalną zmianę w konstrukcji zapłacimy dodatkowo. Kolejne koszty związane są z magazynowaniem, bo w przypadku druku offsetowego nierzadko klienci robią zapasy i nie dość, że płacą za magazynowanie to jeszcze za uszkodzenia mechaniczne, do których często wówczas dochodzi. Jeśli już w drukarni offsetowej zapłacimy za wykrojnik, warto na wstępie ustalić, czy jest on naszą własnością, w celu uniknięcia problemów z jego odzyskaniem.

Oczywiście, materiały wspierające sprzedaż, etykiety czy opakowania wykonywać można przy wykorzystaniu zarówno druku cyfrowego, jak i offsetowego, Trzeba jednak zastanowić się, która technika druku przy naszych projektach i założeniach będzie najlepsza i najbardziej opłacalna. Już niedługo kolejny post ze świata POS. Nie przegapcie!

 

 

 



KOMENTARZE

Aktualnie nikt nie dodał jeszcze komentarza, bądz pierwszy i DODAJ KOMENTARZ
Dziękujemy, Twój komentarz został zapisany poprawnie.

BLOG PROWADZONY PRZEZ

img-responsive

ZNAJDŹ NAS NA

PRZECZYTAJ TAKŻE

AUTORZY POSTÓW

TAGI